søndag den 1. marts 2015

Mine tanker om brugen af Facebook i undervisningen

Min umiddelbare tanke om Facebook i undervisningen, er et irritationsmoment over at måtte bruge energi og ressourcer, på at få eleverne til at forlade siden i timerne, både på PC og mobil.
Omkring brugen af Facebook som en del af undervisningsformen, kunne sagen dog være en anden. Jeg har ikke personlig benyttet det, men ved at en kollega bruger det i den daglige kommunikation med eleverne og som han siger, ”er det det nemmeste i verden, for de er altid koblet op og tjekker alt hvad der kommer ind”. Hans elever er ofte på forskellige lokationer på skolen og det er derfor et stort arbejde f.eks. at samle dem ved fysisk at gå rundt og hente dem sammen. Han og eleverne bruger også Facebook til kommunikation omkring opgaver og spørgsmål, når det er noget de ikke forstår. Han siger at det er til stor hjælp og at eleverne hjælper hinanden godt indbyrdes. –Ofte inden han selv når at komme på banen.
Med det udgangspunkt ser jeg gode muligheder for at kommunikerer med en stor del af eleverne over netop dette medie. Man kan dog stille sig selv det spørgsmål, om det er en fordel af fremme brugen af netop Facebook hos eleverne, eller om det giver bagslag, da det så bliver legalt at bruge undervisningstiden på at kigge opslag og om vi ikke i forvejen er stressede nok over at skulle følge med alle steder i de digitale medier…
En anden problematik, er de elever, som ikke har Facebook, de skal så tilgås og kontaktes på anden måde, hvilket gør at jeg som underviser skal flere veje omkring for at komme i kontakt med eleverne og at de ikke bliver en naturlig del det fællesskab og sammenhold i klasse, som opbygges over Facebook-mediet. I dag bruger jeg vores Elevplan-program til at skrive og kontakte eleverne uden for undervisningen, her er alle registreret med telefonnummer og e-mailadresse, og systemet vælger automatisk alle elever på holdet, når jeg går ind i beskedservice.
Teknisk Designer uddannelsen i Sønderborg har en Facebook side, som ofte ansøges af nuværende og kommende elever. Elever som overvejer at melde sig ind på uddannelsen bruger også siden til at stille spørgsmål. Jeg svarer dem gerne gennem samme medie.
Målet med Teknisk Designer Facebook siden er at være En side for nuværende og tidligere elever på Teknisk Designer uddannelse på EUC Syd i Sønderborg. Min erfaring er, at de opslag der laves på siden besøges og kommenteres af eleverne og at det er et godt redskab til at skabe sociale relationer, bl.a. når fotos fra fælles arrangementer mm. uploades. Siden bliver også brugt til at uploade job-links, tilmeldinger til fælles arrangementer mm.
Om jeg kommer til at øge brugen af den fælles Teknisk Designer Facebook side fremadrettet er stadig uvist. Jeg ser det mest som en kommunikationsside, til at skabe sociale fællesskaber og formidle informationer. Det er et godt redskab til formålet, når alle er med. Hvis ikke de er, bliver mediet mangelfuldt, i forhold til at inddrage alle og der kan derfor ske en eksklusion af enkelte elever fra fællesskabet.
En mulig fremtidig brug af Facebook, kunne være et indhold af links og QR koder mm., som fører eleverne til fagrelevante sider og videoer med relation til undervisningen. Her ser jeg gode muligheder.
Min personlige holdning til Facebook er, at vi som menneske nemt kan bliver for afhængige, da netop det at kommunikere og blive bekræftet tilsyneladende er en stor del af vores natur. Jeg er ikke stor tilhænger af den evindelige opkobling og afhængighed til digitale medier, som mange synes at være ramt af og som undersøgelser peget på som stressende. Personligt besøger jeg min Facebook profil med ugers eller måneders mellemrum og logger mig altid af, for ikke at blive ”ramt” af f.eks. sms´er om forskellige hændelser på min profil, hvoraf 99% er af ligegyldig karakter.
Måske jeg er mere en WEB 1.0 end en WEB 2.0.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar